Zjazd indywidualny
Zjazd indywidualny zgodnie z definicją zawartą w „Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie” jest to część drogi na połączeniu drogi z dojazdem do nieruchomości przy drodze. Zjazdy można podzielić na zjazdy publiczne i zjazdy indywidualne. Zjazd indywidualny jest to zjazd do jednego lub kilku obiektów użytkowanych indywidualnie – a więc zjazd na prywatną działkę, na której budowany będzie dom jednorodzinny będzie sklasyfikowany jako zjazd indywidualny.
Jeśli więc planuje się budowę domu jednorodzinnego na działce to zjazd będzie traktowany jako indywidualny – a więc jego parametry techniczne będą inne niż w przypadku zjazdu publicznego. Zwykle też w przypadku zjazdów indywidualnych Zarządcy Dróg patrzą bardziej przychylnym okiem na wnioski dotyczące lokalizacji zjazdu niż w przypadku zjazdów publicznych (osiedla mieszkaniowe, supermarkety itd).
Schemat zjazdu indywidualnego
Na poniższym obrazku przedstawiony został schemat prostego zjazdu indywidualnego z drogi jednojezdniowej. Można założyć, że jest to zjazd na drogę gminną lub powiatową na terenie zabudowanym, gdyż właśnie taki przekrój mają najczęściej drogi o takiej kategorii.
Przede wszystkim nawierzchnia zjazdu musi być utwardzona w pasie drogowym. Szerokość całego zjazdu nie może być węższa niż 4,5m, z czego jezdnia zjazdu powinna mieć przynajmniej 3,0m. Wynika więc z tego, że można wykonać zjazd z jezdnią o szerokości 3m z poboczami o szerokość 0,75m każdy. Nie można jednak dowolnie zwiększać szerokości zjazdu. Jest to zarówno nieuzasadnione ekonomicznie jak i niezgodne z przepisami. Budowany zjazd nie może być szerszy niż droga do której prowadzi.
Zjazd indywidualny powinien być wyokrąglony łukiem o promieniu minimum 3m lub jeśli znajduje się przy ulicy skosem 1:1.
Inne parametry zjazdu
Oprócz wymagań dotyczących wymagań geometrycznych w planie szerokości jezdni czy łuków, zjazd musi spełniać jeszcze inne wymagania. Wszystko dotyczy – i wynika – z potrzeby bezpiecznego użytkowania zjazdu. Przede wszystkim na długości nie mniejszej niż 5,0 m od krawędzi korony drogi pochylenie podłużne musi być mniejsze niż (lub równe) 5%. Przy większych pochyleniach ruszenie z miejsca może być utrudnione – piasek, mokra czy oblodzona nawierzchnia może skutecznie uniemożliwić sprawne włączenie się do ruchu. Warto więc na etapie projektu zjazdu zadbać o jego późniejsze komfortowe (i bezpieczne) użytkowanie.
Szczegółowe warunki zjazdu może ustalić w drodze decyzji lokalizacyjnej zarządca drogi.
Organizacja ruchu
Jak widać na powyższym schemacie budowa zjazdu wiąże się z koniecznością zmiany organizacji ruchu. Na drodze głównej namalowana jest linia podwójna ciągła. By móc swobodnie korzystać ze zjazdu i mieć możliwość skrętu w lewo należy opracować projekt stałej organizacji ruchu. Najczęściej sprowadza się to właśnie do przerwania linii podwójnej ciągłej i w jej miejsce zaprojektowania linii przerywanej. Należy to zrobić by w nie łamiąc przepisów ruchu drogowego korzystać ze swojej nieruchomości.